Príbeh 25COFFEE
Tak ako naše priateľstvo začalo prvými spoločnými zážitkami, rovnako príbeh značky 25COFFEE začal prvými spoločnými rozhodnutiami, kde sme chceli robiť niečo lokálne, s láskou a kvalitne ako nikto v našom okolí. Precestovali sme kus sveta a zistili, že skutočne aj malé miestne spoločnosti dokážu robiť kvalitné produkty v celosvetovom meraní.
Náš príbeh začína stretnutím dvoch chlapcov z jednej obce, ktorých spojilo priateľstvo.
Obaja pochádzame z Kalnej nad Hronom, ktorú máme veľmi radi a hoci je medzi nami 5 ročný vekový rozdiel, už ako deti sme si našli k sebe cestu. Naše prvé stretnutia boli na sídlisku, kde sme hrávali prevažne futbal či iné loptové hry. Neskôr to bol miestny futbalový klub KFC Kalná nad Hronom, v ktorom sme hrdo reprezentovali našu obec, prešli všetkými vekovými kategóriami a konečne sa stretli v „A“ mužstve.
Ako čas plynul z nás sa stávala nerozlučná dvojka. V roku 2009 sme spolu založili občianske združenie Magic Team, ktoré sa v obci do dnes venuje ochrane životného prostredia. Vysádzali sme stromy, zbierali odpad v okolí Hrona či obci, spolu organizovali rôzne spoločenské udalosti ako je Športový deň obce, Deň detí, Beh oslobodenia. Združovali sme prevažne mládež a máme krásne zážitky z tohto obdobia.
Rozhodli sme sa skúsiť šťastie aj vo svete a vycestovali sme spolu v roku 2014 do Ázie (práve tam začal príbeh značky 25COFFEE). Neskôr nás spoločné cesty zaviali do USA, a hoci sme intenzívne zvažovali, že tam ostaneme, vrátili sme sa spať.
Káva sa stala záľubou a vášňou zároveň.
Keď sme prišli v roku 2015 z USA domov, boli sme rozhodnutí. Pestovanie, ale hlavne spôsob výroby praženej kávy nás fascinuje. Ako je možné, že z tak tvrdého zeleného zrnka kávy špecifickej vône vznikne pražením, mletím a prípravou nápoj, ktorý povzbudí telo aj myseľ? Rozhodli sme sa to naučiť. V tom čase sme nepoznali ani jednu slovenskú pražiareň výberovej kávy. Na Bali to všetko začalo a naše prvé úsilia smerovali týmto smerom. Začali sme veľa čítať, písať si s rôznymi farmármi a pražiarmi z Bali. Získavali sme rôzne cenné informácie ohľadom pestovania a praženia kávy.
V tom čase sme nepoznali ani jednu slovenskú pražiareň výberovej kávy. Na Bali to všetko začalo a naše prvé úsilia smerovali týmto smerom. Začali sme veľa čítať, písať si s rôznymi farmármi a pražiarmi z Bali. Získavali sme rôzne cenné informácie ohľadom pestovania a praženia kávy.
Naše prvé sklamanie.
Doprava. V tejto fáze sme narážali na jeden veľký problém a to je doprava zelenej kávy k nám na Slovensko. Snažili sme sa nájsť finančne zvládnuteľný spôsob akým dopraviť túto komoditu k nám na Slovensko, avšak všetko bolo nad naše finančné možnosti. Pri hľadaní alternatív sme dvakrát zaplatili (v každom prípade to bol iný) za poslanie vždy dvoch žochov zelenej kávy, avšak ani v jednom prípade to neskončilo úspechom. Káva cestuje dodnes a zrejme po tých 6tich rokoch už nepríde. J Bolo to pre nás sklamanie a z časti nás to na chvíľku odradilo.
Prišli sme o financie, boli sme sklamaní, no napriek tomu sme sa nevzdali a dočkali prvého praženia kávy.
Prešiel istý čas, no myšlienka pražiť kvalitnú výberovú kávu nám stále „vŕtala“ v hlave. Pri voľnej diskusii sme sa nie raz vrátili k tejto téme a nakoniec sme spravili opäť krok vpred. Objednali sme domácu pražičku kávy na a zároveň pár kilových balení zelenej kávy (tentokrát však zo Slovenska). Napäto sme čakali a tešili sa na prvé praženie.
Pražička prišla prvá a keďže sme k nej dostali aj vzorky, hneď sme ju chceli aj vyskúšať. Letecky sme prečítali návod a začali pražiť priamo v kuchyni. To, že to nebol dobrý nápad sme zistili relatívne rýchlo, po kuchyni sa šírila špecifická vôňa, dym a čo bolo najhoršie začali lietať obaly, ktorých sa káva pri pražení zbavuje. Druhé a posledné praženie priamo doma sme sa rozhodli spraviť na balkóne. Neporiadok a dym ostal takmer v celom byte, avšak napriek tomu, že nám to vôbec nevadilo, doma sme už kávu nepražili nikdy. Onedlho prišla aj objednaná zelená káva, a tak sme sa smelo do toho pustili.
Praženie kávy na pražičke pre vzorky.
Veľa sme čítali a snažili sa vzdelávať, skúšali rôzne odrody, vzorky a postupy, zapisovali si, čo sme považovali za správne a získavali sme dáta. V podstate sme s týmto nikdy neprestali, vzdelávanie je celoživotný cyklus. Kávu sme rozdávali po kamarátoch a rodine, robili sme rôzne pokusy.
Našim cieľom bolo a stále je, pražením získať čo najviac z konkrétnej odrody. Postup praženia pri jednej odrode nemusí byť vhodný pre druhú (čo sme samozrejme na začiatku nevedeli a mýlilo nás to). Onedlho sme dostali našu prvú objednávku, čo nás veľmi zaskočilo, prekvapilo a potešilo zároveň, rovnako sme však cítili záväzok. Ak niečo niekomu chceme predať, musí to byť kvalitné.
Cesta od 250 gramovej pražičky kávy na vzorky k prvej 5 kilovej na jeden cyklus.
Pražičku kávy na vzorky sme pokladali za zvládnutý proces a tak sme sa rozhodli zainvestovať do väčšej pražičky. Samozrejme sme veľa špekulovali. Akú značku a za koľko? Vycestujeme niekam do zahraničia a donesieme použitú? Skúsime nájsť niečo na Slovensku či v ČR? Radšej niečo kvalitné, overené a staršie alebo niečo nové, relatívne lacné. Nakoniec sme sa rozhodli, že kúpime osvedčený stroj, síce starší, no má všetky potrebné senzory, vďaka ktorým dokážeme manuálne dosiahnuť svoj cieľ. Kvalitnú praženú kávu a spokojného spotrebiteľa.
Naše vstupné náklady sa pohybovali na úrovni 15 000 €, na čo sme si zobrali úver. Kúpili sme nevyhnutne potrebnú technológiu na balenie, sáčky a pokračovali v pražení pre svojich kamarátov a rodinu.
Naše prvé skutočné praženie.
Praženie v pražičke na vzorky sa nedá vôbec porovnať s pražením v riadnej pražičke. Hoci výsledný produkt je takmer rovnaký, povinnosti pražiara sú iné. Prvé praženie opíšeme v samostatnej kapitole nášho blogu, ale môžeme už teraz prezradiť, že skončilo neúspechom, hoci sme sa po dopražení tešili ako malí chlapci novej hračke.
Kávu sme prepražili, doslova sme ju zabili. Keď to zhodnotíme spätne, zaradili by sme to medzi francúzske praženie Káva bola onedlho mastná a stratila všetky žiaduce chuťové vlastnosti výberovej kávy. Na sklamania sme boli zvyknutí, a tak sme len s úsmevom pokračovali ďalej. Pražili, skúšali, vzdelávali sa, absolvovali rôzne kurzy a rozhodli sa založiť obchodnú spoločnosť IR25 s.r.o.
Z vášne sa stalo podnikanie
Pri založení obchodnej spoločnosti sa z nás stali síce podnikatelia, avšak ako sme už viackrát napísali, našim cieľom je upražiť kvalitnú výberovú kávu a robiť ľudom radosť, nie zisk. To, čo zarobíme, investujeme do vzdelania, technológie a samozrejme na nákup prvotriednej zelenej výberovej kávy.
Teší nás táto práca, teší nás rozprávať sa s klientom a poradiť mu, akú kávu by mohol vyskúšať, čo od nej čakať. Je krásne počúvať reakcie našich klientov a rozprávať sa o kávovom svete. Rovnako ako na kvalitnom výslednom produkte pražiarne 25COFFEE (prečo názov 25COFFEE opíšeme v samostatnom príspevku nášho blogu) nám záleží aj na životnom prostredí, v ktorom žijeme.
Podporujeme rôzne environmentálne udalosti v našej obci a tiež sa snažíme kávu kupovať v zmysle štandardov a pravidiel organizácie slow food. Snažíme sa o zvýšenie povedomia o tom, ako naše potravinové správanie ovplyvňuje výrobné procesy a ekosystémy.
Je vzrušujúce sledovať spokojných klientov a rastúci záujem o našu kávu. Sme za to veľmi vďační. Veríme v to, že človek musí mať vysoké nároky na seba ako aj výsledný produkt, ktorý chce ponúkať svojmu klientovi, potom to celé dáva zmysel a zapadne do seba ako kľúčik do zámku.
V našom príbehu sme mohli mnohokrát skončiť alebo nikdy nezačať, no nestalo sa tak. Toto je príbeh značky 25COFFEE.
S úctou ku kvalite a úspešnému napĺňaniu snov.
Igor a Rodo
Pridať komentár